Zo verloopt een project bij Lightbase
Of het nu gaat om een nieuwe klantenportal of een gebruiksvriendelijke app: wij zorgen ervoor dat de doelen in elke fase van het project helder zijn en dat je niet voor verrassingen komt te staan. Dit doen we door continu in gesprek te blijven met onze opdrachtgevers en ze direct bij het ontwikkelproces te betrekken. Onze agile manier van werken maakt het mogelijk om steeds in te spelen op nieuwe wensen en ontwikkelingen. Ook na de oplevering blijven we in contact en houden we de applicaties up-to-date. Zo bouwen we samen aan een product voor de toekomst.
Om goed samen te werken, moet het ook goed voelen. Die wederzijdse klik is voor ons erg belangrijk. We hechten aan een relatie waarin we met vertrouwen samenwerken en elkaar eenvoudig weten te vinden. We bespreken open en eerlijk wat we voor elkaar kunnen betekenen en durven ook aan te geven wat de beperkingen zijn.
Voordat we gaan nadenken over oplossingen, brengen we eerst in kaart wat de eindgebruiker precies nodig heeft. Soms lijkt een oplossing voor de hand liggend, maar kan het uiteindelijke doel ook op een efficiëntere manier bereikt worden. We denken we graag mee met de klant. We hebben de ervaring en technische kennis in huis om hierin te adviseren. Als het einddoel duidelijk is, stellen we tussendoelen vast. We zijn transparant over de kosten en mogelijke afhankelijkheden.
We bouwen volgens de agile methode. We beginnen met een zogenaamd ‘MVP’ (minimal viable product). Dat betekent dat we starten met de belangrijkste functionaliteiten voor de gebruiker. Die bepalen we samen. In een ‘sprint 0’ organiseren we diverse workshops met de klant om helder te krijgen waar het MVP aan moet voldoen. Zo blijven we gefocust op wat de meeste prioriteit heeft: een stabiel en gebruiksvriendelijk product voor de eindgebruiker. Vervolgens bouwen we cyclisch verder aan de rest van het product.
Tijdens de ontwikkelfase werken we in sprints van twee weken. Onze developers leveren in samenwerking met onze designers na iedere sprint nieuwe functionaliteiten op die op dat moment het meest belangrijk zijn. Vanzelfsprekend voldoen deze aan de nieuwste standaarden op het gebied van veiligheid, stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid. Ook in deze fase is er nauw contact met de opdrachtgever en zijn de lijntjes kort.
Tijdens de demo aan het eind van de sprint worden de opgeleverde functionaliteiten gepresenteerd aan alle relevante stakeholders. Zij kunnen aangeven of ze tevreden zijn met het opgeleverde werk. Daarna begint het testen van de functionaliteiten. Dat doen we zelf, deels via automatische testen, maar we vragen de klant ook hier om alles goed uit te proberen. Het liefst betrekken we de eindgebruiker erbij. Zo weten we of alles werkt zoals verwacht en kunnen we tijdig bijsturen als dat nodig is. Alle feedback die we op deze manier ontvangen, gebruiken we om het product verder te verbeteren.
Samen met de opdrachtgever bepalen we uiteindelijk of het product live kan gaan. Van tevoren is daar al een plan voor opgesteld. Tijdens en na de livegang monitort ons team actief of alles naar behoren werkt. Via systeemlogs zijn we direct op de hoogte van mogelijke problemen, zodat we direct kunnen acteren als dat nodig is.
Ook op de lange termijn staan we garant voor het beheer en onderhoud van het product. Al in de eerste fase van de samenwerking zijn daar heldere en transparante afspraken over gemaakt, zodat het product bestand is tegen veranderende omgevingsfactoren. Dit is hoe we bij Lightbase dagelijks werken aan technisch hoogstaande producten en langdurige partnerships.