Waarom toegankelijkheid essentieel is bij apps en sites

Ons werk15 mei 2023

Een goed ontworpen gebruikerservaring (UX) is essentieel voor het succes van elk digitaal product. Het gaat niet alleen om het gebruiksgemak, maar ook om de algehele ervaring die gebruikers hebben bij het gebruik van een product. 

Bij Lightbase geloven we in deze visie en vinden we dat investeren in UX de basis is voor succes. Maar wat maakt UX zo belangrijk en waar moet het aan voldoen?

UX: handig, mooi, onopvallend

UX krijgt stelselmatig te weinig credits. Want als je gebruikerservaring op een site vlekkeloos is, dan valt dat niet direct op. Je merkt het namelijk pas als de UX slecht is, want dan verdwaal je op de site. Eigenlijk is de UX zoals een scheidsrechter bij een voetbalwedstrijd: als je weinig van zijn invloed merkt, zegt dat iets goeds over zijn prestatie.

En het oog wil ook wat, natuurlijk. Een goed voorbeeld van handig én mooi: de producten van Apple. Zo is de iPhone heel intuïtief opgezet. Steeds meer andere ontwikkelaars nemen de interacties over die begonnen bij Apple, zoals een zoekbalk die onderaan staat in de browser. Reuzehandig, omdat je er dan makkelijker bij kunt met je duim.

Investering in gebruikerservaring

Lightbase krijgt regelmatig vragen om bedrijven te helpen bij de bouw van hun software. Design wordt daarbij weleens gezien als post waar je gemakkelijk op kunt bezuinigen.

Maar ook het design is onderdeel van het totale plaatje. Een site of app moet technisch werken, maar een heldere UX houdt een gebruiker binnenboord. Superbelangrijk, want een app of site is voor veel merken de enige interactie met een consument. Daarom is een investering in UX een goede investering.

En het mooie aan design is: net als in de techniek kun je er veel voor standaardiseren en hergebruiken. Zo kun je een ontwerp kostenefficiënt toch helemaal op maat maken.

Logisch voor de doelgroep

Designers bij Lightbase willen twee dingen: aan de ene kant herkenbare customer journeys en designpatronen (symbolen), en aan de andere kant vernieuwen voor de doelgroep.

Een mooi voorbeeld hiervan is het icoontje van een telefoon. Wie denkt er bij een telefoon nog aan zo’n ding met een haak? Bij jonge doelgroepen gebruiken we een symbooltje van een smartphone. En hang je op? Dan staat er een rood kruisje. Voor jongeren is dat een stuk herkenbaarder.

Andersom houden we in design juist ook rekening met ouderen. Sommige ouderen zijn minder bekend met swipen naar een volgende pagina en zien liever duidelijk een knop. We zorgen ervoor dat de wensen van onze opdrachtgevers ook echt logisch zijn voor de eindgebruiker.

De UX-strategie van Lightbase

Hoe Lightbase de UX aanpakt verschilt per opdracht en vooral per product. Voor websites hebben opdrachtgevers vaak een duidelijk beeld van het eindresultaat. Maar voor bijvoorbeeld een dashboard met alle gereden routes van een auto? Dat is lastiger en daarom is het handig om de structuur al helder voor ogen te hebben.

Laten we dat concreet maken door een vergelijking met een huis. Denk bijvoorbeeld aan een architect die stopcontacten plaatst in je huis. De plek van het stopcontact, oftewel hoe makkelijk je erbij kunt, is UX. Ontdek je tijdens het inrichten van een kamer dat een stopcontact onhandig is geplaatst? Dan moet je het stopcontact verplaatsen en de muur opnieuw stucen.

Zo gaat het ook bij het bouwen van een digitaal product. Je wilt geen herstelwerkzaamheden, maar in één klap een toekomstbestendig product. Door te investeren in UX, bespaar je latere (ver)bouwkosten bij developers. 

Ook zitten UX’ers en developers bij Lightbase letterlijk naast elkaar. Mede daardoor zijn we bewust van de technische limieten die je kunt tegenkomen bij het bouwen van een product. Met andere woorden: we vermijden onmogelijke eyecandy, want we ontwerpen altijd duidelijke dingen die je robuust kunt coderen.

Voorbeelden van UX door Lightbase

Je hebt nu een beeld van het proces dat Lightbase volgt bij UX. Maar hoe ziet het eindproduct eruit? Daar hebben we een aantal mooie voorbeelden van.

  • De app voor NWWI: Voor het Nederlands Woning Waarde Instituut bouwden we een applicatie voor mobiel en tablet voor taxateurs, zodat zij een woningopname kunnen doen en hun taxaties kunnen ondertekenen. We blijven deze mooie app doorontwikkelen.
  • Diks: We gaven het verouderde boekingsplatform van Diks Autoverhuur een onderhoudsbeurt. We maakten bijvoorbeeld een mooie productkaart die je ziet als je een auto zoekt en handige uitklapmenu’s met info over de auto’s. 
  • SurePay: Een klein maar fijn product. We bouwden een portal voor hun IBAN-Naam Check, waarmee bedrijven rekeningnummers en gegevens valideren. De goede afstemming tussen opdrachtgever en onze designers en frontenders maakte het een lekker project.


Ook benieuwd wat Lightbase kan betekenen voor de UX van jouw product? Neem dan even contact op!