Goede UX: creëer overzicht met “chunking”

Ons werk23 november 2023

De psycholoog George A. Miller, stelt dat het menselijk brein doorgaans slechts zeven (plus of min twee) items in het werkgeheugen kan vasthouden. Ook wel: de wet van Miller. Een belangrijk gegeven om mee te nemen in een UX ontwerp.

Miller’s Law vraagt om een zorgvuldige presentatie van informatie, met respect voor het verwerkingsvermogen van de mens. Denk aan formulieren met een bescheiden aantal velden of een navigatie-menu met niet meer dan zeven items.

Chunking
Miller’s fascinatie met het kortetermijngeheugen en geheugenspanne draaide niet zozeer letterlijk om het getal zeven, maar om het concept van “chunking” en ons vermogen om informatie zodanig te onthouden. Toegepast op UX kan chunking een waardevol hulpmiddel zijn. Chunking beschrijft het visueel groeperen van gerelateerde informatie in kleine, onderscheidende eenheden van informatie. Wanneer we inhoud in het design in hapklare ‘chunks’ opdelen, maken we het effectief gemakkelijker te verwerken en te begrijpen. Gebruikers kunnen de inhoud snel scannen en identificeren waar ze interesse in hebben, wat overeenkomt met hoe we digitale inhoud doorgaans consumeren.

Door het principe van Miller’s Law in verschillende aspecten van UX en UI design toe te passen, kun je een gebruiksvriendelijke en intuïtieve ervaring voor gebruikers creëren. Het draait allemaal om het minimaliseren van cognitieve belasting en het vereenvoudigen van keuzes.

Wij gebruiken cookies

Lightbase maakt gebruik van analytische cookies voor inzicht in het gebruik van onze website. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie.