Het belang van specialisatie

Iedere week spreek ik met potentiële opdrachtgevers. Ik vertel dan wat Lightbase doet en luister met veel interesse naar de uitdagingen en ambities van mijn gesprekspartner(s). Het valt me vaak op dat de bedrijven die met hun groei of visie op mij de meeste indruk maken vaak ergens heel goed in zijn. Ze hebben zich gespecialiseerd.

Wij volgen het goede voorbeeld. Vroeger namen we allerhande projecten aan maar sinds een tijdje hebben we, op basis van de interesses en skills in ons team, besloten het te houden bij web- & app-ontwikkeling. Met enkele JavaScript frameworks waar wij ons goed bij voelen. Door daar continu mee te werken worden we er nog beter in en dat stelt ons in staat om snelheid te houden en te groeien als gespecialiseerd bedrijf. Door de inhoudelijke diversiteit van de opdrachten en omdat wij altijd maatwerk leveren is er genoeg variatie om het werk leuk te houden.

Soms krijg ik de vraag of wij kunnen helpen met projecten die niet volledig bij onze specialisatie passen. Denk aan web- of app-opdrachten met een extra component als embedded software, machine learning, of zware focus op design. We kunnen het vast wel, maar ik vind het niet verantwoord om de hele klus toch aan te nemen terwijl die extra component juist de specialisatie van een andere partij is. Liever werk ik dan samen met zo'n bedrijf. Dat is niet alleen leuker, maar komt ook het eindresultaat ten goede. Dat is voor alle partijen beter.

"Wat onderscheidt jullie van andere digitale bureau's?", is een vraag die net zo vaak voorbij komt. Een deel van het antwoord zit in onze nuchtere cultuur, maar dat is niet heel concreet. Ook al vallen we net als veel anderen in de categorie digitaal bureau, met onze specialisatie onderscheiden we ons.