Activeer focusmodus
Deactiveer focusmodus

50.000 elektrische kilometers

May 9, 2019

Tijdens 20 maanden en 50.000 kilometers in mijn e-Golf heb ik vele mensen gesproken over elektrisch rijden. Enthousiasme, scepsis, onbegrip, verwondering, nieuwsgierigheid, weerstand, verbazing, en nog veel meer reacties en emoties ben ik tegengekomen bij mensen die soms ook op de bijrijdersstoel of achter het stuur hebben gezeten. Ik weet dan ook dat er nog een wereld te winnen is in de hoofden van autorijdend Nederland. Maar hoe doe je dat?

In Lightbase combineer ik twee van mijn grote passies: ondernemerschap en technologie. Maar eigenlijk is er dus een derde passie: elektrisch rijden. Zijn er manieren om die drie te combineren? Zeker! Dat doen we al met ons werk voor o.a. Fastned en OnzeAuto. Momenteel ben ik ook actief ideeën aan het pitchen om de opkomst van elektrisch rijden in Nederland te versnellen, want het is voor mij wel duidelijk dat de wereld daar beter van wordt. Maar hoe dan? Door vooroordelen en drempels weg te nemen met digitale innovatie.

Vooroordelen wegnemen

Zoals vaker bij veranderingen zijn de meningen verdeeld. De één is helemaal voor, de ander moet er niets van hebben. De beweegredenen van de voor- en tegenstanders zijn divers maar ook hardnekkig. Ze gaan elkaar niet op andere gedachten brengen.

Wie wél op andere gedachten gebracht kan worden is de groep daar tussenin, de neutrale groep van mensen zonder uitgesproken mening voor of tegen elektrisch rijden maar waarin wel vooroordelen bestaan. Soms terecht: elektrische auto's zijn bijvoorbeeld daadwerkelijk duurder in aanschaf. Maar soms ook onterecht: het idee bestaat dat de auto voor hen niet ver genoeg rijden op één acculading, terwijl dit voor verreweg het grootste deel van hun ritten wel degelijk het geval is.

De adoptie van elektrisch rijden kan worden versneld door onterechte vooroordelen te ontkrachten. En dat kan met digitale innovatie, bijvoorbeeld door digitale platformen te lanceren voor het delen van kennis en ervaringen of door data inzichtelijk te maken en zo mensen te helpen meer rationele beslissingen te maken

Drempels wegnemen

Sommige vooroordelen zijn gewoon waar. De meeste elektrische auto's die nu op de markt gebracht worden kunnen realistisch gezien zo'n 300 tot 400 kilometer rijden op één acculading. Dat is nog niet de helft van de reikwijdte die je in een benzine- of dieselauto met volle tank haalt. Maar die keer dat je aan die 300 kilometer niet genoeg hebt ga je gewoon naar Fastned. Zij ontzorgen je met een slimme routeplanner die je precies vertelt waar en hoe lang je moet laden. Dat vind ik digitale innovatie.

Ook aan de kosten kan iets worden gedaan. De aanschafwaarde van elektrische auto's is hoger. Ook al zijn de totale kosten in een periode van 3 á 4 jaar hetzelfde als bij benzine- of dieselauto's, het is een drempel. Deeldiensten als OnzeAuto helpen die kosten met digitale middelen te verspreiden over de tijd en over de gebruikers van de auto. Digitale innovatie die drempels wegneemt.

Wat natuurlijk blijft is de mens aan veranderingen moet wennen. Laten we dat vooral zo makkelijk mogelijk maken.